Känn ingen press...

Att laga mat är riktigt kul när man har rätt grejjor. Jag höll ju nästan på att dö när min matberedare gick sönder. Fick ju som bekant köpt en ny, jättelyxig dyr kitchenaid istället... Jag är oerhört nöjd med den och det är bara min teknikrädda sambo som inte har riktigt förstått finessen med den...
Men vad gör man när det är tvärtom... när de dyra, lyxiga prylarna man köper inte fungerar som de ska? Jag har alltid hyst en märklig hatkärlek till vitlökspressar. Oftast hackar jag vitlöken men emellanåt pallar jag bara inte och då åker vitlökspressen fram. Jag vet inte hur många jag knäckt genom åren... Har verkligen satsat på dyra, rejäla exklusiva saker men dom liksom "säckar ihop"...
Min första press, en riktig klassiker såg ut såhär:
Den var jättebra tills jag knäckte den och tyckte att jag behövde nåt mer rejält... Efter den följde ett antal pressar som knäcktes ganska snabbt. Tänkte då att om jag lägger ner ett par hundralappar extra, kanske den håller. Då köpte jag en sån här:
Om jag inte minns fel, kostade den 179 kronor nån gång i början av 90-talet...Sicket fiasko... Den var riktigt värdelös och knäcktes efter mindre än ett år...
De efterföljande vitlökspressarna har jag inte knäckt så de lever fortfarande kvar i mina kökslådor men det beror inte på att de fungerar som de ska, utan för att jag har svårt att kasta sådant som inte är direkt trasigt...
Här nedan ser ni mina tre senaste förvärv:
Den i mitten ser väl kraftig och bra ut... Gick på ett par hundringar... Den stod jag bara inte ut med och valde därför att hacka vitlöken i säkert tre år istället... Sen kom den till vänster, köpt i en italiensk gourmetbutik. Den i särklass dyraste vilökspress jag någonsin köpt. nästan 400 spänn... Den kunde man även strimla vitlöken med. Tills klingan pajjade. Funkar fortfarande som press men en halvdöd svindyr vitlökspress har inget existensberättigande. Var så på den fasionabla varuhuset IKEA idag och vad får jag se, om inte en gammal klassiker i ny tappning till det facila priset av 49 kr. Den ska få visa vad den går för ikväll.
Det hela kan kanske verka en smula trivialt men ju mer jag tänker på mina vitlökspressar, desto mer liknar dom de förhållanden / äktenskap jag haft... hmmm, kanske nåt för dr Phil att ta tag i... tillsammans med en naken kock.

Kommentarer
Postat av: Per-Anders

Hemma hos oss är inte vitlökspressar något ofta förekommande matverktyg. Däremot brukar min sambo bryta sönder smörknivar lite då och då - i margarinförpackningen. Vet inte riktigt hur hon bär sig åt.

2010-09-19 @ 00:25:38
URL: http://peranders.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Gäller att inte pressa fel "lökar"!

Kramen*

2010-09-19 @ 16:52:22
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Woopsidaisy

hehe... nej, eller som en kompis till mej som försökte pressa ingefära, det gick inte heller så bra...

2010-09-19 @ 17:54:00
URL: http://killingmanjaro.blogg.se/
Postat av: Mia

Pressa vitlök har jag gett upp för länge sedan. Hackad sådan går så bra.

2010-09-27 @ 06:15:03
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0