N P Möller

Som malmöbo och medelålders, har jag naturligtvis som barn sett den fantastiska TV-serien N P Möller som handlade om en fastighetsskötare på Solgatan (Simrishamnsgatan 16 på Möllevången i Malmö). En härlig, gemytlig serie i en pittoresk arbetarstadsdel där det skvallras, alla vet allt om alla och det groggades på fredagskvällen. Han bor med sin hund som heter Calle. Med i serien fanns bl a Jan Malmsjö i rollen som "Danskdödaren". En avdankad gammal fotbollsspelare som p g av en knäskada inte kunde fortsätta med fotbollen. Lite bitter... lite pinsam... dricker för mycket och med en fru som är ständigt frustrerad.
 

Som vanligt är Danskdödarn full, frun förbannad och Möller får medla

Denna underbara serie finns nu på DVD! Jag köpte de två första säsongerna och satt och mös med mannen i soffan, drack kaffe och njöt av Möller och hans grannar. Mannen hade aldrig sett serien för han är lite yngre än jag. Men han gillade den.


Själv har jag som ung bott i kvarteret bredvid där serien är inspelad. På 80-talet var jag en typisk Möllevångsbo... sådär lite bohem och halvhipp som Möllevångsborna gärna vill vara... vänsterradikal... vegetarian... lyssnade på Wiehe och Nationalteatern... demonstrerade mot allt... "slopa kärnkraften och bilfri innerstad"... flummade runt i tillvaron... Nu är jag en kärring i Slottsstaden med två bilar, huset fullt av elektriska prylar, röstar visserligen fortfarande rött men ondgör mej emellanåt över den där patetiska möllevångsflummentaliteten som fortfarande råder i kvarteren där människorna aldrig verkar vilja växa upp... usch, när jag ser på mej själv, har jag blivit just sån kärring som jag fasade för. Sräng och strikt med en massa principer... som en tant i knytblus...  fast utan knytblus... men tant. Lite som Fru Skog i N P Möllerserien.
Möllevången av Gunilla Mann


Kommentarer
Postat av: pinglan

Jag tycker inte alls att du verkar vara nån tant. En cool tant då, i så fall!:D

2009-02-07 @ 10:41:39
URL: http://pinglanm.blogg.se/
Postat av: woopsidaisy

jag menar att jag blivit tant i och med de tantvärderingar jag lagt mej till med och som jag i min ungdom lite grann föraktade. så om jag ser på mej själv med de ögon jag hade i min ungdom, är jag definitivt en riktig praktkärring!

2009-02-07 @ 12:54:00
URL: http://killingmanjaro.blogg.se/
Postat av: Mia

Skrattar gott när jag läser det här. Jo, så har livet blivit för många av oss... ibland förvånas jag över hur borgerliga en del vänsterradika har blivit... Ler i mjugg....



Tiden förändrar oss alla... mer eller mindre.

2009-02-07 @ 17:53:56
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Mia

PS! NP Möller kommer jag mycket väl ihåg...

2009-02-07 @ 17:54:19
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: pinglan

Äsch! Det bor en tant i oss alla!:D

f.ö. kan jag ju säga det som alla redan fattat, jag har aldrig hört talas om NP Möller:P

2009-02-07 @ 22:00:22
URL: http://pinglanm.blogg.se/
Postat av: Woopsidaisys mamma.

Jag älskar den tant du har blivit istället för den nunna du ville bli,när du var så där tio år så att du slapp gifta dej,och behöva födda en massa barn.

Puss och kram,jag äskar dej Mamma.

2009-02-09 @ 16:40:29
Postat av: woopsidaisyidaisy

ja, det var när jag insåg att nunnorna inte får nån lön som jag skippade det där... å så blev man en dåligt avlönad trebarnsmorsa istället...

2009-02-10 @ 21:05:00
URL: http://killingmanjaro.blogg.se/
Postat av: Klisterprinsvalpen

...som älskar att slafsa ner fix i kallingarna på folk hahaha.

2009-04-04 @ 07:59:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0