Svågrar...

Alla som har en partner som har ett syskon, har ju en svåger eller svägerska. Det har även alla som har ett syskon som har en partner. Ok... det är inte rörigt eller så? Nej, ni förstår... Själv har jag 5 svågrar: min mans två brödrar och mina tre systrars karlar. Jag har dessutom två svägerskor: min mans syster och min brors fru.

Svågerpolitik har man ju hört talas om. Det är speciellt vanligt i intima organisationer eller små inavlade byar där alla känner alla och de som sitter i styrande positioner är besläktade med varandra.

Vad är då en buksvåger? Jo, som de flesta vet kallas två karlar som har nuppat med samma tant för buksvågrar. Vart namnet egentligen syftar på - buk - kan man ju undra över. Betyder det att dom indirekt vidrört varandras bukar - men via tanten då, alltså? Det verkar långsökt... Det kan ju gå många år emellan... Man hinner ju byta hudceller flera gånger om... Jag tror att vi har fått en liten felstavning här... Det ska nog inte vara buksvåger. Jag tror bokstaven "b" ska bytas mot ett "k". Då blir det ku... (förlåt mamma) ksvåger. 


Från filmen "Tomten är far till alla barnen". Dom är några buksvågrar i den...

Om vi då rent hypotetiskt antar att jag hoppar i säng med min mans ena bror... (nej det skulle aldrig kunna hända men man kan ju leka med tanken). Då är dom ju både brödrar och buksvågrar. (Kuksvågrar?) Och om dom då dessutom sitter i samma kommunstyrelse i t ex Sjöbo... Ja, då blir det ju rena rama KUKSVÅGERPOLITIKEN! Hur fan skulle det se ut...?

Till alla er som bor i Sjöbo vill jag bara säga att ni ska vara glada att jag inte bor i Sjöbo och att min man och hans bror, som jag inte ligger med, inte sitter i er kommunstyrelse!


Kommentarer
Postat av: pinglan

Fniss. Tur att jag inte heller bor i Sjöbo!

2008-12-28 @ 19:39:43
URL: http://pinglanm.blogg.se/
Postat av: Woopsidaisys mamma

Nej men vet hut!!!min dotter,vad heter den virus som har drabbat dej under julen? Tänk dig om lilla snälla tant Rut, skulle läsa din blogg i dag!!! Var har min snälla Woopsidaisy tagit vägen? Mamma som älskar dej som du är.

2008-12-28 @ 20:16:35
Postat av: woopsidaisy

Den snälla woopsidaisy skets ut i toaletten den här julen...

2008-12-28 @ 22:00:04
URL: http://killingmanjaro.blogg.se/
Postat av: Bosse

Du e la go! ;-))

2008-12-28 @ 22:47:47
URL: http://grabossen.blogg.se/
Postat av: Pyret

Du verkar ha ordning och reda på dina relationer...

2008-12-29 @ 05:48:21
URL: http://http//bloggpyret.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0