Calvados

Precis hemkommen från firmafesten -Julbord på Glasklart i Malmö - känner jag att jag behöver skriva av mej lite innan jag hoppar ner mellan lakanen.

Det var en mycket trevlig tillställning och för första gången drack jag Calvados. Calvados är ett äppelbrännvin som kommer från Normandie i Frankrike. Det dricks till kaffe eller som en aperitif. Martin Beck (från Sjövall-Wahlöös böcker) dricker gärna Calvados. Hur han nu bara kan göra det. Det smakar ju rent förfärligt. Då jag är en väldigt konservativ person som håller mej till mina gamla vanor, beställde jag in en Fernet Branca som är en favorit till kaffet. Den gör gott i magen, speciellt efter ett maffigt julbord. (Gröten var fantastiskt god) Men nä, det hade dom inte sa servitrisen. Men det har jag ju sett att ni har, sa jag. Nej det har vi inte, sa servitrisen igen som var en riktigt sur gammal klimakteriehagga! Hon get väl inte hämta för hon hade Calvados på brickan och tyckte jag kunde ta det istället. Ok, tänkte jag. Väluppfostrad som jag är ville jag inte bråka, utan tänkte att jag kan väl prova nåt nytt då... Det smakade som sagt riktigt illa och jag kommer aldrig mer att ge mej för en sån där kärring för när jag sen kom ut till baren, hade dom visst Fernet, men då var det så dags...


Det finns t o m ett Fernet-Museum!

Kommentarer
Postat av: woopsidaisys mamma

Calvados är gott om man är van vid det, hoppas du hade kull på festen. Var på Pinglans trevliga blogg, för att svara angående holandaisesås,men du hade redan varit i farten .Önskar hella familjen en trevlig advent.Puss och kram Mamma.

2008-12-07 @ 13:06:35
Postat av: Bosse

Lugn bara lugn. Jag vet att jag varit lite slö - eller haft mycket att göra som man ckså kan säga. Fniss.



Ska en sväng till Göteborg nu men ska göra ett försök snare i kväll.



Och du, skippa Calvadosen. Ett gott kryddat svenskt är mycket bättre. Finns mycket att välja på.

2008-12-07 @ 17:46:08
URL: http://grabossen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0