Nördar

Först och främst vill jag tacka för alla gratulationer för både min födelsedag och min systerson. Man blir glad när man slår på bloggen  och där finns ett litet meddelande, även om det är från en vilt främmande person. Fast inte så främmande ändå. Vi har ju bekantat oss med varandra ett tag nu. Det är riktigt kul. Och för er som eventuellt oroar sej, så är jag inte ett dugg besviken över att jag missade matberedaren på tradera. Jag är inte så cynisk som det verkar.

Det finns många märkliga människor som vandrar omkring på vår jord och jag har en extrem fascination för en viss kategori, nämligen nördar. En nörd definierar jag som en något udda person med ett något udda intresse som kanske inte är riktigt relevand för en vuxen person. Många nördar lever utan partner och går helt upp i sitt extremintresse. Jag kan räkna upp några exempel:

Datanörd-då menar jag inte spelare utan såna som håller på och bygger, programmerar, manipulerar och pillar extremt mycket.

Frimärksnörd -samlar på frimärken, katalogiserar, följer upp, säljer, köper, byter  och vägrar skicka e-mail.

Samlarnörd - extremsamlare på udda grejjor som till exempel tennsoldater från första världskriget eller udda riskorn med konstig form.

Filmnörd - då håller man sej oftast till endast en eller två kategorier av film exempelvis gamla krigsfilmer eller stumfilm med Rudolph Valentino... (hit räknas inte snuskgubbar som sitter och glor porrfilm hela dagarna)

Spelnörd - samlar kompisarna för att spela strategiska krigsspel som tar flera dygn i anspråk. Har halva lägenheten full med en massa spel som ingen begriper sej på...


Stereotypen av en nörd

I mitt jobb som plattsättare, är jag hela dagarna hemma hos folk och renoverar deras badrum. Det är kul att träffa olika människor med olika karaktärer och från olika kulturer och göra vid nåt så intimt som deras badrum. Man får reda på otroligt mycket om en person bara genom att titta in i deras badrumsskåp. Jag springer inte runt hos folk och rotar men jag måste gå in i köket för att hämta vatten. Ibland får man syn på nåt som verkar lite udda och då kan man inte låta bli att vara lite extra observant. Just nu är jag hos en man i 45-årsåldern som har hela köket fullt med Kalle-Ankaprylar. Tavlor, afficher, kylskåpsmagneter etc. En stor planch med Kalles släktträd
pryder väggen vid spisen. Oj, oj, tänkte jag. En riktig Anknörd, alltså. När jag skulle stänga dörren till vardagsrummet (för att det inte ska bli så jäkla dammigt) kunde jag inte undgå att se killens enorma Warhammer-samling! Han hade stora glasskåp med små Warhammerfigurer och en jättetrave Fantasyböcker. Halva rummet var inrett för att kunna sitta och spela spel... (Jisses, en ännu värre nörd än jag och mina spelkompisar) Detta är en riktigt äkta nörd-nörd. Han bor dessutom i en lägenhet som ser ut att tillhöra en gammal dam i 70-årsåldern. Han har antingen ärvt den av sin farmor eller köpt den och inte gjort ett enda dugg åt medljongtapeter och annat gammeldax.

En annan rolig nörd jag stötte på i höstas, hade en gigantisk tågbana på ett loft i vardagsrummet som täckte ca 3/4 av vardagsrummets yta en halv meter under taket i tre etager. Han hade byggt allt själv med millimeterprecision. Perronger, vänthallar, bänkar, soptunnor, små träd och buskar, människor etc... Han hade till och med en liten demonstration för mej och min kollega. Jättekul! Han var singel och förstod mycket väl att "Tjena bruden, ska du med hem och titta på min tågbana?" inte var den bästa brudfixarrepliken...

Vad är det då som gör en nörd till en nörd... Jag betraktas definitivt som en nörd. Jag är med i en förening med många nördar där vi har en liten grupp som spelar sällskapsspel med jämna mellanrum. En gång om året har vi "Mästerskap i Gambling". Då får förra årets vinnare välja två spel - ett kortspel och ett brädspel - och så läggs det upp en turneringsplan och håller på en hel dag. Vinnaren får en vandringsljusstake i mässing att putsa i ett år för att sen få äran att ordna nästa års gamblingmästerskap. Nördigt men kul. Sist var jag så nära att vinna att det var löjligt. Regerande mästaren har vunnit 4 år på rad så det är verkligen dags för ett byte. Nästa gång tar jag dej din jävel...

Så, mina vänner... Vilka är era favoritspel? Skulle det vara så att någon av er händelsevis spelar backgammon på gammonempire, ger jag er gärna en match.. Mitt alias är Blackbladder


Kommentarer
Postat av: pinglan

För ett tag sedan så skulle jag förklara för maken vad en nörd var, han hade liksom inte riktigt fått poletten att ramla ner när det kom till detta ord. Jag försökte förklara så gott jag kunde, eftersom ordet inte fanns i vår svensk-arabiska ordbok. Men hur som haver fick han det bara till att en nörd var en tönt. Ditt inlägg förklarar ju hur bra som helst vad en nörd är!:)



Själv gillar jag yatzy, det brukar jag spela på king.com

2009-01-17 @ 13:10:26
URL: http://pinglanm.blogg.se/
Postat av: pappa B

...jag spelar gärna radio? Räknas det?

Du bloggar fördj. bra din nörd!

lördagskram från Sveriges gladaste man alias pappa B

2009-01-17 @ 13:29:24
URL: http://www.ojohan.blogspot.com
Postat av: Jessica

Hmmm...Nörd?? Ja det är nog jag med! Hund nörd får det bli då!

Synd att du inte kunde komma när vi fikade idag.

Vi får ta igen det en annan dag!!

Kram på dig! // Jessica

2009-01-17 @ 19:20:40
Postat av: Rut

Vet inte om jag uppfyller måttet om vad en nörd är men om så är jag en patiensnörd. Det har enkelt blivit en plåga så att jag fått musarm men ändå kan jag inte låta bli.

Tror inte Thomas W kommer att höra av sig men om så vore skulle det vara kul.

2009-01-18 @ 17:16:48
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Rut

Vet inte om jag uppfyller måttet om vad en nörd är men om så är jag en patiensnörd. Det har enkelt blivit en plåga så att jag fått musarm men ändå kan jag inte låta bli.

Tror inte Thomas W kommer att höra av sig men om så vore skulle det vara kul.

2009-01-18 @ 17:17:50
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Thalina

Roligt att läsa,jag bara hoppade in här och kunde inte sluta läsa.Själv är jag nog en korsordsnörd för jag löser korsord varje dag.Man blir aldrig för gammal att lära.Kram THALINA

2009-01-18 @ 18:53:12
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Izabell

Haha klockrent inlägg!

2009-01-19 @ 18:25:11
URL: http://http:/kapewpew.blogg.se
Postat av: Anonym

2009-01-19 @ 18:25:55
Postat av: izabell

klockrent inlägg!

2009-01-19 @ 18:26:33
URL: http://kapewpew.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Jag är inte spelare av något slag men kul att läsa Ditt inlägg om nördar. Platsar nog inte som nörd, men har svårt att slänga bort någonting, vad är man då?!

2009-01-20 @ 10:47:15
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: pinglan

I miss you...

2009-01-21 @ 21:08:03
URL: http://pinglanm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0