Studentnonsens...

Å mitt yrkes vägnar har det emellanåt hänt att man gjort en visit på ett eller annat studenthem. Denna gång var det Kalmar Nation i Lund som fick den stora äran att välkomna mej och mitt yrkeskunnande. Det var söndriga plattor i ett källargolv som skulle bytas ut. Hur enkelt som helst. Bara bort med dom gamla och dit med dom nya... Det visade sej att plattorna lyfts loss av en rostande ram till en rostig golvlucka av järn. Under luckan fanns ett schakt med en rensningslucka i botten. I botten fanns också ca 20 liter sörja som samlats där under nästan 60 års tid... Det hade fallit ner grus, smuts och svabbevatten genom ett litet runt hål i järnluckan och under årens lopp hade detta förmultnat och blivit till en jordaktig massa. Där frodades allehanda läskiga kryp såsom spindlar, tusefotingar, asfeta gråsuggor samt tvestjärtar... Den rostiga järnramen fick plockas bort och "komposten" tömdes. (Jätteäckligt) Eftersom järnluckan nu var obrukbar, fyllde jag hålet med frigolitblock upp till marknivå, stabiliserade med ett luxelement (Fiberarmerad frigolit) och la klinkerplattor ovanpå. Lägger sen en mjukfog som lätt kan skäras loss om man måste lyfta bort klinkerskivan. Detta för att man lätt ska kunna komma åt rensningsluckan, som säkert inte använts sen huset byggdes... men måste tydligen finnas där... men kommer säkert aldrig att användas... för det lättaste hade ju varit att bara gjuta igen skiten...


Så här ser inte den typiske akademikern ut...

Och varför tråkar jag ut dej med att berätta detta? Jo, för att när jag höll på med mitt, höll studenterna på med sitt... Dom höll på att packa inför en tandemcykelstafett som ska gå av stapeln nu i helgen mellan Göteborg och Lund. En massa studenter, mat, öl, sprit, mer öl och massor av kanelbullar packades ihop under några timmar med mycket stoj och stim. Det är alltid mycket stoj och stim med studenter. Det sjungs, dras en massa interna skämt och annat trams som bara blivande akademiker förstår sej på. Det är hurtigt så man kräks... och då slog det mej plötsligt!!! Varför dom är så förbenat hurtiga... Jo... Dom har bara de här åren på sej att ha kul! Med en Akademisk examen, flera hundratusentals kronor i studieskulder, begynnande skrumplever och en oviss framtid i en dyster verklighet, vet man inte när man får en anledning att skratta nästa gång... Så därför passar studenterna på att ha så roligt det bara går, för sen är det för sent. För hur många roliga doktorer, advokater, socionomer, forskare oc h professorer har du stött på sista tiden... nej kunde just tro det. Dom hade alldeles för roligt under studietiden...


Kommentarer
Postat av: Weirdo

Hahaha...nej skenet bedrar ibland, måste säga att om folk med olika utseenden var uppradade och jag fick gissa vem av dem som var student hade jag ALDRIG pekat ut mannen å bilden!!!:o) Hoppas du får en fin helg!

Postat av: Kerstin

Ja, detta var ju inte lika skrattretande som förra inlägget!

Jag beundrar Dig och Ditt arbete och Din blogg:))

Ha det

2009-05-09 @ 09:43:47
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Per-Anders

Intressant analys, både av studenter och byggteknik.

2009-05-09 @ 22:35:08
URL: http://peranders.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0