Min älskade Maskin

Vad vore vi utan alla våra elektriska prylar... om man frågar mannen, skulle han bara rycka på axlarna och undra vad fan man menar. Om man frågar mej, skulle jag räkna upp alla fantastiska elektriska köksprylar som jag inte kan klara mej utan...

Först och främst har man ju en dammsugare. Utan den hade man inte kunnat städa, eller hur? Förr när man inte hade dammsugare, städade man ju inte så vi bokstavligen vadade i skit.

Min första dammsugare.

Sen har vi ju det elektriska våffeljärnet. Innan det var uppfunnet åt man brända våfflor från ett våffeljärn som vändes på spisen. Det tog hundra år att grädda våfflor åt en hel familj och hälften av barnen hann dö av svält...

Dubbelt...

Brödrosten klarar man sej inte heller utan... Innan det fanns elektriska brödrostar, fick man rosta brödet i ugnen eller på spisen, varvid många tog fyr på sina kök och efterssom det inte fanns elektriska brandvarnare, strök många med i dessa hemska eldsvådor.

Snygg dessutom

Att dricka thé är ju hälsosamt. Utan vattenkokare kan man inte koka thé. Inte konstigt att alla som levde förr i tiden nu är döda.

Sämst i test men snygg

Det är bra för ekonomin att kunna värma matrester i Microvågsugnen. Inte undra på att vi var så fattiga förr när vi fick slänga alla gammal mat.

Extremt nödvändig


Strykjärnet är ett måste om man ska kunna se snygg och prydlig ut. Innan strykjärnets tid blev kläderna pösiga med mycket rysch och pysch. Üsch

Sladdlöst ska det vara

Och så har vi den fantastiska hårfönen och andra stylingprodukter. Innan vi hade elektricitet, använde man locktänger som värmdes i spisen. Det blev som ett brännjärn som man märker tjurar med... håret brändes, föll av och man tvingades gå med stora vita puderperuker för att dölja det brända håret samt alla brännblåsor i skalpen.

En liten räcker

Innan vi fick assistenten som hjälper oss att knåda bröddegar, tvingades dom stackars kvinnorna knåda för hand, vilket tog så lång tid att de barn som inte svultit ihjäl när dom väntade på sina våfflor, garanterat svalt ihjäl när dom väntade på brödet.


Hur fan gjorde man smothies innan blendern uppfanns... jag tror att digerdöden hade kunnat undvikas om alla medeltidens människor fått en näringsrik fruktsmoothie varje dag.

Med två hastigheter

Stavmixern är ju ett måste för att kunna göra majonnäs med massor av vitlök. Vitlök är nästan livsnödvändigt för att kunna hålla sej frisk. Draculas härjningar hade inte heller varit så fasansfulla om alla haft en stavmixer som dom kunde göra majonnäs med och sen andats på den fasansfulle greven just som han skulle sätta tänderna i deras halsar... Han hade storknat...

Går att mixa babymat med oxså

Nej jag har ingen kaffekokare. Jag använder gamla hederliga gammesdags spanska livsfarliga espressobryggare.

Dom finns i varierande storlek beroende på hur många som ska ha kaffe. Varför jag inte har någon kaffekokare? Dom går ju sönder hela tiden. Jag känner ingen som haft mindre än fem kaffebryggare i sitt liv och när dom går sönder blir dom hysteriska och kan inte laga kaffe. Jag har garderat mej mot det. Jag har även en gammal hederlig tratt om vi är riktigt många.

Mixern
klarar man sej heller inte utan. Den hackar, river, blandar... Innan mixern kom, hackade många husmödrar av sej alla sina fingrar. Utan fingrar, kan du inte laga mat. Det som ev återstår av familjen nu, svälter garanterat ihjäl...

Motorn
till min mixer pajjade idag när jag skulle baka scones... jag är hemskt ledsen att behöva säga detta, men den tillverkas inte längre och detta innebär att vi antingen måste köpa en annan modell eller så får vi se om vi kan klara oss utan... Men först kommer nog jag att hinna hacka av mej alla fingrar och då svälter vi nog ihjäl, allihop. Ni lär nog märka när det är dax för när jag inte har några fingrar kvar, kan jag ju inte blogga längre... Så när ni inte sett mej på bloggen på ett tag, kan ni ju kanske slå larm.


Utan denna dör vi snart

Kommentarer
Postat av: Rut

Inte klokt vad många nödvändiga saker vi behöver.

Hur kunde man växa upp utan el och med bara kallvatten på en brunn på gården.

Dammsugare ? - en gåta, hade inte uppfunnits än.

Björkriskvast som mor band fejade i vrå och hörn och tack o lov en riktig rotborste till fredagsstöket.

Rent blev det och gym en överflödsvara och musklerna inställde sig automatiskt och långt liv blev följden.

2009-01-06 @ 15:44:26
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Izabell

haha så det blev ett litet minnesinlägg om mixern ändå :D

2009-01-06 @ 16:43:51
URL: http://killingmanjaro.blogg.se/
Postat av: Carina

Ja ja, jag säger bara strykjärn....



Om man har ett, ska man bli upplärd hur man använder det av ett proffs. Om någon vill veta hur man gör så kan jag tipsa om en person som kan...HA, ha

2009-01-06 @ 19:12:40
Postat av: woopsidaisy

Tack för den, Carina... Ja, jag försökte en gång tala om för kära Carina hur man stryker en blus... det får jag äta upp resten av livet.

2009-01-06 @ 23:40:04
URL: http://killingmanjaro.blogg.se/
Postat av: Pyret

Skrattar gott åt ditt tokeri, Tokfia! Trodde att vi som hunnit bli torra bakom öronen alltid klarar oss, med eller utan prylar. Att det endast är riktigt unga som står handfallna. Kanske du är yngre än vad jag tidigare fått uppfattning om!?

2009-01-07 @ 05:29:47
URL: http://bloggpyret.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0