Jag säger bara WOW!

Efter att ha ätit, duschat och bajsat tänkte jag gå och lägga mej. Det hade varit en lång dag med lillsyrran på K K. Det skulle bli skönt att få sova. Satt på sängkanten och skulle precis krypa ner i min sköna säng när telefonen ringde. 5 cm öppet och dax för henne att att ta sej till förlossningen. Det var bara att hoppa i kläderna och åka tillbaka. Det som sedan hände var minst sagt tålamodsprövande. Det skulle nu komma att ta ytterligare 19 timmar för den lilla krabaten att ta sej ut. Hade jag vetat det, hade jag naturligtvis stannat i min sköna säng och varit pigg, glad och utvilad under förlossningen. Men varför skulle jag ha privilegiet att vara pigg när syrran inte sovit på två dygn... Efter många år som nattvårdare, kan jag orka vara alert även om jag inte fått nån sömn. Värre var det för barnets pappa som nästan kollapsade av trötthet. Syrran hade inget val. Det går helt enkelt inte att somna när man föder barn.

Tisdagen den 13 januari nådde  alltså en underbar liten stenbockskille mållinjen kl 17.18 och låg äntligen ovanpå istället för inuti sin mammas mage. Helt perfekt. Underbar. 36 timmar tog han på sej den envise lille killen. Till slut fick farbror doktorn ta fram sugklockan...


Min lillasyster är en otroligt otålig person. Allt ska gå i racerfart. Att först vänta i 9 månader på lillkillen var snudd på olidligt för henne. En 36-timmarsförlossning är definitivt inget hon hade bett om. Jag hoppas att hon lär sej nåt av detta. Saker får ta den tid det tar. Som dramapedagog är hon van att regissera. Men en förlossning låter sej inte regisseras. Den har sina fasta repliker men man vet inte när dom kommer.

Jag finner inga ord för den lycka jag känner över att ha fått vara med om lillsyrrans förlossning. Många  pappor som varit med vid sina barns födelse har fått höra samma replik: "Stå inte bara där din jävla idiot, gör något!", "Du förstår inte ett jävla dugg hur jävla ont det här gör" osv... Till mej kunde hon inte säga så. Jag har ju gått igenom samma sak tre gånger. Jag tror att det hade gagnat många förstföderskor att ha en erfaren "dola" med sej hela vägen. Någon man känt länge, har förtroende för och som vet vad det är att föda barn och som inte går att idiotförklara. Jag var en perfekt coach för henne och fick henne att känna sej jättetrygg. Det kändes bra för pappan också. Jag är jättestolt över både mej själv och lillsyrran som var jäkligt tapper trots en utdragen förlossning.


Mindre än en minut gammal...

Jag har nog aldrig sovit så gott som jag gjorde när jag om hem. Som tur var hade familjen sparat middag åt mej. Den slök jag i ett nafs, sen var jag medvetslös i 11 timmar... När jag vaknade var det min födelsedag...


Kommentarer
Postat av: pinglan

Harkel... Ja må hon leeeva, jaaa måå hon leeeeva... o.s.v. hurra hurra hurra hurraaaaa! Grattis grattis på födelsedagen!



Och grattis grattis lillesyrran till lilla pojken!

2009-01-15 @ 12:19:24
URL: http://pinglanm.blogg.se/
Postat av: Woopsidaisys mamma.

Grattis på födelsedagen och till den lille solstråle och Mamman.Har tyvär upplevt de mesta från sängen med feber och influensa.Jag är stollt över er.Bra jobbat,vi ses så snart mina virussar tillåtar det.

Puss och kram till er alla och tack för bilden.

Mamma

2009-01-15 @ 13:27:04
Postat av: Bosse

Grattis på födelsedagen, moster! Hälsa syrran.

2009-01-15 @ 19:30:14
URL: http://grabossen.blogg.se/
Postat av: Bosse

Det här hålet var för stort för lagning så det måste till ett byte.



Underligt egentligen att man skulle möta just den lastbilen på den platsen i det ögonblicket när stenen släppte från däcket. En sekund före eller efter så hade inget hänt - åtminstone inte mig. :-)

2009-01-15 @ 22:31:15
URL: http://grabossen.blogg.se/
Postat av: pappa B

Jag lyfter glaset med skumpa och utbringar ett fyrfaldigt hurra för dig och låter den lilla nya människan, syrran, den nervöse fadern och hela sjukhuspersonalen vara med i skålen. Grattis i dubbel bemärkelse moster.

pappa B

2009-01-16 @ 00:27:47
URL: http://www.ojohan.blogspot.com
Postat av: Pyret

Gud, vad härligt. GRATTIS till moster! Grattis också förstås till Mamma och Pappa!



Jag tar mig tillbaka på bloggbanan så smått igen. Tack för din uppmuntran i min blogg.

2009-01-16 @ 07:35:35
URL: http://bloggpyret.blogg.se/
Postat av: Izabell

Får man väl passa på att gratta både Aminia och dig , 20+ va det du fyllde va? :P

2009-01-16 @ 20:28:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0