Dun

Jag skulle vilja påstå att vi nog alla mer eller mindre har en oplockad gås med en gås. Och då menar jag nog tyvärr inte att själva gåsen är oplockad, utan snarare plockad minst 4 gånger innan den slaktas. Har gåsen maximal otur under sitt korta, tragiska, plågsamma liv, göds och tvångsmatas den med nån majssörja som får dess lever att bli abnormt stor för att vi sen ska kunna frossa i oss gåsleverpaté.

Bild från Polen 1995. Alltså ingen ny företeelse.

Kalla Fakta avslöjade förra veckan detta makabra sätt att förse oss med dun till våra täcken, kuddar och kläder. Först nu vågade jag se inslaget i datorn. Fy vad ledsen man blir. Detta är inget jag någonsin reflekterat över men naturligtvis vill dunindustrin få ut så mycket dun som det bara går ur en gås innan den slaktas. Min första tanke var att gå in i sovrummet och rycka täcket av gubben, ta hans och mitt täcke och kuddar och slänga ut hela rubbet. Fast de gäss som fått släppa till sitt dun gagnas ju inte av det. Jag tror inte att jag kommer att sova så gott under mitt härliga duntäcke i natt. Jag tror tyvärr inte heller det tar så förfärligt lång tid för mej att glömma bort det här. Man vill helst tränga bort det som känns jobbigt och slippa tänka. Däremot tror jag inte att jag lättvindligt kommer att köpa en ny dunprodukt. Om jag överhuvudtaget någonsin mer köper något som innehåller dun. Jag vill härmed be alla gäss om förlåtelse för min okunskap och hoppas att ni nu har det bra när ni är, i Gåshimlen... Kanske ni har en Nils Holgersson där som sköter om er.


Äkta Skånegås - garanterat oplockad

Kommentarer
Postat av: Mia

Jag har fortfarande inte sett programmet, endast hört och läst om det. Kanske jag går internetvägen för att få se det också... Vissa program känns som om man bara borde se...

2009-02-09 @ 06:16:54
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Rut

Jag har inte heller sett programmet men jag har hört tillräckligt om det för att inse att jag inte skulle klara av det.

Vilken tortyr av värnlösa fåglar, hoppas som du att Nils Holgersson finns för er däruppe i gåsahimlen.

Någon dunjacka har jag inte men väl duntäcke och kuddar som jag köpt i tro att materialet kom från döda gäss.

Man lär sig så länge man lever.

2009-02-09 @ 13:54:56
URL: http://rut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0