Första advent


Jag tänder det första ljuset i advent
och undrar vad fanken är det som har hänt

Jo julen är kommen, julen är här
med allt vad stress och stök det innebär

Städas, handlas putsas fönster
pysslas, pyntas, alltid samma mönster

Massor med klappar, man blir ruinerad
julmusik som skrålar så man blir distraherad

När julgranen barrat och allt haft sin ände
jag varje år tänker, vad fan var det som hände

Jag varje år förbluffas av det svar jag får
Jag kanske skulle firat en Judisk jul i år

Kommentarer
Postat av: Anonym



Tack för den fina bilden och dikten, du är virkligen begåvad. Jag kan tänka mej en judiskt palestinskt jul. Alla vid samma bord,med julgranen eller olivträden fullt av fredsduvor.Jag önskar dig en trevlig advent.

2008-11-30 @ 13:25:43
Postat av: dysleksi

Jag igen ,jag gömde att skriva mitt namn.

2008-11-30 @ 13:28:46
Postat av: pinglan

palestinsk jul? En sån vill jag åsså ha. Men först, EID!:D



Trevlig advent.

2008-11-30 @ 13:43:31
URL: http://pinglanm.blogg.se/
Postat av: Anonym

2008-11-30 @ 16:11:52
Postat av: Dyslexi

Hej Pinglan.Vad betyder,EID:D,frågar en nyfiken och okunnig själ.Varma hälsningar.

2008-11-30 @ 16:16:51
Postat av: pinglan

Oj, nu tar jag på nåt vis över den här bloggen, förlåt för det, fast woopsidaisy kanske också är nyfiken?

Eid kan man säga är för muslimer vad julen är för kristna. Det finns lilla Eid, eller Eid Al Fitr som det heter på arabiska. Det är festen som avslutar ramadan (fastan). Och två månader efter kommer stora Eid, Eid Al Adha. I år infaller Eid al adha den 8:e december, därav skrev jag att jag vill fira eid först:)



2008-11-30 @ 21:45:34
URL: http://pinglanm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0