Bostadsbrist och arbetslöshet

Jag kommer ihåg när jag skulle flytta hemifrån på mitten av 80-talet. Jag susade ner till bostadsförmedlingen, tog en kölapp och satte mej ner och väntade i hela 20 minuter!!! Blev sedan inkallad till en bostadsförmedlare och fick berätta vart jag ville bo och hur stor lägenhet jag ville ha och maxhyran. Han knappade lite i datorn (jo det fanns datorer redan då) och gav mej lite olika alternativ att välja mellan. Jag fick en stor nyrenoverad 2a på pittoreska Möllevången till en rimlig hyra. När jag 5 år senare skulle flytta därifrån (gravid med första barnet) var det fortfarande ganska lätt att få ett förstahandskontrakt på hyresrätt.

Men sen hände nåt konstigt med bostadsmarknaden. Bostadsrätter finns alltid gott om. Har du kommit in i den positiva pengakarusellen, kan du göra klipp efter klipp. Men för alla oss andra dödliga, vanliga som gjort dåliga affärer, inte haft föräldrar som bosparat åt oss i HSB eller redan som 18-åringar tjänar storkovan, är det ganska kört.

Det råder som bekant finanskris i vårt land. Varför då? Jo för att det råder finanskris i Amerika! Det ligger ju för tusan på andra sidan jordklotet. Vad har det med oss att göra? Jo, en hel massa men det begriper ju inte jag för jag är ju bara vanlig arbetare.

Detta resulterar i att dom stora byggföretagen inte vågar låna pengar i banken för att räntan är för hög. Så nu läggs nästan allt nybyggande på is.

Vi får ett överskott av byggnadsarbetare.

Dom blir arbetslösa.

Deras ekonomi rasar ihop.

Dom blir vräkta från sina bostäder eller måste sälja sina hus/bostadsrätter till underpriser.

Vips så finns det plötsligt en massa lediga lägenheter och billiga villor och bostadsrätter till salu.

Ja, då var det löst... nåt mer ni vill att jag ska fixa så bara säg till!

Vart alla arbetslösa bostadslösa byggarbetare ska ta vägen? Fråga inte mej. Fråga Reinfeldt. Han har ruskigt bra betalt för att veta sånt!


Vi får göra som folket i det stora föregångslandet Amerika.


Kommentarer
Postat av: pinglan

Fniss! Jag ansluter mig till skaran av vanliga arbetare som inte begriper sig på finanskriser.

2008-11-27 @ 14:41:48
URL: http://pinglanm.blogg.se/
Postat av: Dyslexi

Jag med.Önskar jag hade en gammal husvagn men får nog vara nöjd med ett gammalt tält så smånigom.

2008-11-29 @ 12:24:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0