Skor

Vad är det med skor egentligen... dom sitter på fötterna och symboliserar så otroligt mycket.

Det är skorna som skiljer oss från djuren. Djur har inga skor. Förutom hästar då men dom tar ju inte på sina skor själva. Människor har skor. Är det därför vi heter "män-i-skor"?


Dom förmögna och kungliga gamla kineserna snörde flickornas fötter för att deras små skor skulle visa att de inte behövde utföra något hårt kroppsarbete.

Läskigt

Höga klackar symboliserar sexighet. Vi kvinnor görs till hjälplösa  våp med högklackade skor. Vi kan inte springa i högklackat och mannen vet var han har sin kvinna.


Fast här finns ju inte ens nån klack...


Dom grova kängorna symboliserar makt och styrka såväl hos manliga som hos kvinnliga bärare. Ballerinans tåspetssko får symbolisera det vackra graciösa. Askungens sko var ju som bekant av glas. Vad är symboliken i det? Försök iallafall inte att ta på dej en glassko som inte passar - den avslöjar allt...


Att kasta sina skor på någon är inom vissa kulturer en av dom värsta förolämpningarna man kan tänka sej. Får man sej en rejäl snyting av Asterix eller Obelix, flyger man garanterat ur sina skor. Och när man för evigt förpassas till dom sälla jaktmarkerna, sägs det att man "ställt skorna på hyllan för gott"


Jag vet inte riktigt vad Filippinernas en gång First lady Imelda Marcos' skor skulle symbolisera... kanske generositet... mot sej själv då, alltså!

Några av tant Imeldas skor

Jag skulle vilja göra en ändring i Svenska Akademiens ordlista. Det nya ordet för människa i singularis vill jag ändra till "maniskor" (man-i-sko). Och så vill jag ändra pluralformen från människor till "mäniskor" För jag tror att det är så det ursprungligen är tänkt. Alltså talar vi om en maniskor eller flera mäniskor.  Förvirrande? Nej, jag tänkte väl det.

Och kom inte dragandes med några dumma feministiska kommentarer à la att det då ska heta kvinnaiskor och kvinnoriskor. Världen är inte alltid rättvis... vi tjejer får väl börja gå barfota...


Kommentarer
Postat av: pinglan

Jag har faktiskt tänkt i samma banor! Att det borde heta män-i-skor!



Var hittade du den bilden?

2008-12-22 @ 13:33:40
URL: http://pinglanm.blogg.se/
Postat av: pinglan

Ah! Under graviditet?

2008-12-22 @ 13:34:39
URL: http://pinglanm.blogg.se/
Postat av: Anonym

du dum som inte är feminist.

2011-05-05 @ 22:11:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0